De meeste motorzaken zitten buiten de stadscentra, die veelal worden gedomineerd door kledingwinkels. Normaal gesproken vind je niets meer motor gerelateerd dan Deus Ex Machina petjes in een stadscentrum. Toch hebben wij wat gevonden. Verborgen in het hart van Den Haag, zit Wang Motorcycles (Wang Technisch Onderhoud).

Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Wang is een geschikte vent, die motorfietsen droomt. Hij vertelt ons hoe hij in het vak is gerold.

‘’Toen iedereen op voetbal ging, repareerde ik hun fietsen. Tijdens de sportdagen op de middelbare school, repareerde ik hun brommers. Het duurde niet lang voor dat motorfietsen werden.’’

Wang Motorcycles BMW Cafe racer
Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Mensen die geloven in het lot en voorbestemming: Hij zit goed. Het is geen typische motorzaak die Wang heeft. Het zijn vooral oudere en aparte fietsen. Het (ver)bouwen van allerhande merken gebeurt dan ook met regelmaat. Ook al doet de naam (Wang Technisch Onderhoud) anders vermoeden. Deze man is van alle markten thuis.

De reden dat we hem opgezocht hebben is een van zijn Café Racers. Een BMW boxer. Op het eerste oog niet eens heel erg opvallend. Tuurlijk, hij ziet er strak en netjes uit. De kleurkeuze is zelfs waanzinnig. Maar de echte kracht van deze motor zie je niet.

Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Het is een café racer zoals deze ooit bedoeld zijn. Je neemt je straatfiets, sloopt er zoveel mogelijk af (zonder problemen te krijgen met oom agent) en zorgt dat ‘ie zo hard mogelijk de straat door kan. De BMW van Wang ziet er niet eens extreem naakt uit maar, zoals Wang het zelf stelt: ‘’De makkelijkste manier om harder te gaan is zelf 10kg af vallen.’’

Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Toch zit de kracht van de fiets niet in zijn eigen gewicht. Wang somt een aantal modificaties op die niet te zuinig zijn. Silent Hektik elektronische ontsteking, Twin Spark koppen, snellere nokkenas en 40mm carburateurs zorgen samen met de 40mm uitlaten met Hoske dempers voor een pittig blok.

Wang Motorcycles BMW Cafe racer
Wang Motorcycles BMW Cafe racer
Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Qua uiterlijk ziet de BMW er niet direct zo uit. Hij is vrij subtiel gebouwd en gaat bijvoorbeeld tegen de trend in dat het zadel zo onzichtbaar mogelijk moet zijn. Toch past dit wel in de filosofie dat de fiets moet rijden. De zit is comfortabel en je kan er nog steeds mee doen waarvoor BMW’s toch wel het meest geschikt zijn. Zitten en rijden.

Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Het is ons niet direct duidelijk welk type voor BMW fiets hier nu eigenlijk staat. Dat was ook wel de bedoeling, want van de originele fiets is niet heel veel meer te herkennen. Van origine is het blok een R80 uit ’86. Maar, met een Siebenrock kit en lichtere zuigers is het al een 1000.

De reden voor de keuze voor een R80 was dat dit toch wel een van laatste uitgekristalliseerde blokken is. Deze kan een stuk meer hebben en is dus geschikter voor het snellere werk. Het blok is dusdanig aangepast dat het er uit ziet als een uit de welbekende /5 serie van BMW. Een stuk klassieker dus. Ook de voorvork en hendels en schakelaars komen uit deze serie. Ook al is het binnenwerk zowel qua vering als demping omgebouwd, zodat deze fiets klaar staat voor het betere gooi en smijt werk, de Koni’s achter helpen hier ook nog een handje bij.

Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Alles tezamen zet een motor neer die serieuze prestaties levert. Wie twijfelt? Wang vertelde ons al dat een V-max toch aardige moeite had bij het stoplicht. Ach, we weten allemaal hoe motorrijders praten over hun eigen fiets. Totdat de bestuurder in kwestie binnenkwam. Schoorvoetend gaf hij toe dat hij toch wel serieus aan het gas moest hangen om een serieuze tegenstander te zijn voor de BMW.

Terwijl we hier waren in centrum Den Haag (een thuiswedstrijd) hebben we ontzettend uiteenlopende gesprekken gehad. Wang bleek iemand met veel kennis van zaken, ook over de oudere en aparte motorfietsen. Een zaak waarbij de kwaliteit goed moet zijn, de gesprekken slap en de koffie sterk. Topvent, prachtige motor (in Daytona oranje, de kleur van de legendarische R90-s) mooie zaak. Conclusie: Een Zaterdagmiddag die goed is besteed!

Wang Motorcycles BMW Cafe racer

Facts en Figures:

Optisch:
Motorblok uiterlijk meegegeven van een /5 serie – Raask rem-/schakel set – Zelfgemaakt zadel met een jaren ’30-’40 Ford achterlicht – Aluminium Magura clip-ons – Hendels/schakelaars uit de /5 serie – Acewell teller aangepast in NSU koplamp – Xenon verlichting – Daytona spuitwerk

Rijwieltechnisch:
R75/5 rijwiel – Hoske dempers – Koni’s achter – Voorvork van een /5 BMW met gemoderniseerde demping en vering

Motorisch:
R80 motorblok – Silent Hektik ontsteking – Twin spark R100RS koppen – Siebenrock 1000cc kit – Lichtere zuigers – Snellere nokkenas – 40mm carburateurs – 40mm uitlaten – moderne dynamo – Oliekoeler met thermostaat – carter vergrotingsring voor meer olie

Wil je meer weten over Wang Motorcycles? Bekijk dan de website, Facebook pagina of ga gewoon langs!

http://wangmotorcycles.com/

https://www.facebook.com/wangmotorcycles?ref=ts&fref=ts