Tijd voor een BMW. Een van de mooiste ouderwetse motorfietsen die er zijn. Ze rijden goed, klinken goed, hell, zelfs standaard zien ze er behoorlijk goed uit! Toch vinden meer en meer mensen hun weg naar dit Beierse merk en rollen hier in hoog tempo de meest mooie creaties uit. Wij hebben ook weer zo’n plaatje gevonden en zijn meer dan blij deze met jullie te delen.

Deze BMW R80 is gebouwd door Arjan van den Boom. Samen met Nick de Ruijter runt hij naast zijn/hun dagelijks werk Ironwood Custom Motorcycles. Voorheen in Amsterdam, tegenwoordig in Almere. We vroegen ze naar de hoeveelheid tijd die ze kwijt zijn aan IWC en hoe dat te combineren was met een meer reguliere baan: ‘’In feite ben je er gewoon 24/7 mee bezig, gelukkig is dat met name mentaal, maar het daadwerkelijke bouwen zijn we samen ook al gauw 2 dagen in de week aan kwijt.’’ Bezige bijtjes!

De mannen hebben stijl, en dat zie je niet alleen terug in hun verschijning en de inrichting van de werkplaats. Ook de motorfietsen zien er bijzonder verzorgd uit. Er staan 4 lopende projecten, maar wij zijn er voor “The Cannonball”, een BMW R80 met een waanzinnige kleur op de tank en koplamp ring, die tijdens de fotosessie in het veranderende zonlicht mee kleurt, van chocoladebruin naar goud.

De mannen kennen elkaar al een tijdje alleen heeft hun liefde voor motorfietsen en heritage items hen samen gebracht om te doen wat ze nu doen: Het creëren van prachtige vintage motorfietsen die er niet alleen strak uit zien, maar ook lekker klinken! Beide zijn begonnen met motorrijden op een sportieve fiets, Arjan echt op het circuit, Nick woon-werk op een R1. Beide kwamen er achter dat een fabrieksproduct niet hetzelfde is als een unieke one-off cafe racer, wat hen deed besluiten samen te gaan bouwen. Het eerste project werd al vrij snel verkocht, wat ervoor zorgde dat de motivatie hoog bleef om nog iets te maken. Hierdoor is het balletje steeds meer gaan rollen en bouwen ze fietsen voor zichzelf, voor verkoop of op commissie.

De liefde voor oude dingen en producten zelf heeft ervoor gezorgd dat ze nu hele toffe dingen maken. Ze werken ook goed als team.

Nick: ‘’Het was wel een goede zet om samen aan de slag te gaan. Arjan houdt bijvoorbeeld ook heel erg van gadgets en vette features, ik wil een motor liefst zo puur mogelijk. Die strijd tussen purisme en technologie zorgt ervoor dat we mooi in balans blijven.’’

Dat is ook wel te zien, op het eerste oog ziet de motor er ontzettend puur en rauw uit, maar een digitale teller, bar-end spiegel en K&N filters zorgen toch voor de nodige gemakken en prestaties.

Ondanks het enorme overschot aan BMW customs weet IWC toch een unieke twist te geven aan het fenomeen dat BMW Cafe Racer heet. Het kleine 16’’ achterwiel, met dikke 5.00 band, gespoten koplampring en de gefreesde kroonplaat waardoor de voorpoten net iets verder door gestoken kunnen worden maken de motor af en net even anders dan de rest! Ook de spatborden zijn weer net even anders, en nogmaals de kleur. Wauw! Die kleur!

Ook de lopende projecten zien er veelbelovend uit. Er staat al een behoorlijk gevorderde BMW scrambler, een CX500 en een CB550 welke allen keurig staan te wachten op hun volgende portie liefde. We kijken reikhalzend uit naar de resultaten en verwachten ook nog behoorlijk wat van deze gasten te horen!

Meer weten over Ironwood Custom Motorcycles? Neem dan een kijkje op hun Facebook pagina: https://www.facebook.com/iwcmotorcycles

Read this article in English? Follow this link!