Er worden online regelmatig discussies gevoerd over de stijl of het hokje waar een motorfiets in past. Deze Honda zal dit ongetwijfeld aanwakkeren, gezien de diverse elementen van de verschillende motorstijlen die er in verwerkt zijn.

_DSC5977

Frank is een jonge, vlotte gast met een passie voor wat hij doet. Als klein kind mocht hij achterop de Ducati van zijn stiefvader al mee naar de TT’s en Superbikes, en zijn liefde voor tweewielers en de motorsport is hier net als bij velen anderen geboren. Na een opleiding als meubelmaker bleek er weinig werk in die branche te zijn waardoor hij werkzaam werd bij een auto-dealer van een bekende van de familie.

_DSC5926

Zijn eerste eigen motor was een Ducati 748, welke eigenlijk te bokkerig en te circuit-georienteerd was naar zijn zin. Zijn liefde voor oude sportauto’s wist hij te combineren met zijn liefde voor motorfietsen, zijn twee rechterhanden zorgden ervoor dat hij begon met het verbouwen van motorfietsen.

Zijn projecten zijn allen lastig in een hokje te plaatsen, maar dit is voor Frank ook niet meer dan logisch. ‘’Als je een motor bouwt moet de lijn gewoon kloppen, welke naam je er dan aan geeft zou helemaal niet uit moeten maken. Het gevoel dat je bij de motor krijgt, dat is wat goed moet zitten.’’ Deze filosofie komt ook helemaal terug in zijn laatste project.

Aanschouw de CB450 die hij voor zichzelf heeft gebouwd. Een kleine staande twin uit ’71. De keuze voor deze basis komt niet helemaal uit de lucht vallen. ‘’Ik hou heel erg van die vintage look en sinds is dus als kind achterop die Ducati zat ben ik eigenlijk helemaal weg van twins, of deze nou Italiaans zijn of niet.’’ De keuze voor deze motor had echter nog meer voordelen: zowel voor als achter een dikke trommelrem en een klassiek ogend motorblok.

_DSC5912

De CB staat er ontzettend strak bij en Frank verteld dan ook met gepaste trots hoe blij hij is met de nagelstrakke lijn die de motor heeft. Om dat te bereiken heeft hij een CB500T tank gebruikt en deze op gepaste wijze gemonteerd. Deze loopt vloeiend door in een prachtig kort zadeltje, zelf geshaped en laten bekleden door upholstery-baas Miller Kustom Upholstery.

_DSC5995

De motor oogt echt heel gaaf, en de verschillende stijlen zijn duidelijk herkenbaar. Frank maakt er een kunst van diverse elementen uit deze stijlen te gebruiken, zonder dat de motor overkomt als een samenraapsel. Sterker nog, de CB is een perfect samenspel van deze elementen en de lijnen die ze met zich meebrengen. Spaakwielen met dikke banden uit de Bratstyle. De ronde koplamp die doorloopt in de rechte horizontale lijn van de Café Racers. Het korte Streettracker kontje. De uitlaatbochten uit eigen huis die doorlopen in de dikke sport demper. Alles valt perfect samen en maakt deze fiets een prachtig gemêleerd unicum.

_DSC5935

We zijn ondertussen toch wel benieuwd naar hoe Frank dan begonnen is. ‘’Een paar jaar terug heb ik voor mezelf een Honda CB550 verbouwd. Ik leerde de scene net een beetje kennen en haalde mijn inspiratie uit de werken van Ronald Sands en Deus. Toen hij af was zag iemand hem en wilde deze heel graag hebben. Tot twee keer toe heb ik gezegd dat hij niet te koop was en de derde keer heb ik hem maar gewoon een prijs gegeven. Hij was direct verkocht en heb er nog geen heel seizoen mee kunnen rijden. Daarna heb ik nog diverse projecten voor anderen gedaan. Het werd nu wel weer tijd voor een motor voor mezelf en daar heb ik deze dan ook voor gebouwd.’’

Zijn eigen stijl heeft Frank er zeker in weten te stoppen. De striping en het lettertype op de tank zijn geïnspireerd op oude Porsches. De dikke sportuitlaat (die overigens toch een klassieke tint heeft) is Leovince SBK bedoeld voor een CBR1000RR. Het geluid wat er uitkomt is absoluut waanzinnig. En de hele motor oogt compact, simplistisch en ontzettend stijlvol.

_DSC5981

De klassieke look die hij voor ogen had zijn dankzij spaakwielen, ballon banden, en het gebruik van de originele koplamp heel goed gelukt. Maar ook de sportieve uitstraling dankzij de uitlaat, kontje en lijn van de motor klopt perfect. Toch is Frank niet iemand die per se een ontzettend strakke motor wil bouwen.

‘’In principe maakt het niet uit wat je bouwt, zolang je dit maar met passie doet. Ik hou ook echt wel van die rauwe, roestige customs alleen als ik er zelf mee bezig ben ga ik me er toch aan storen en laat ik het toch poedercoaten en spuiten.’’

_DSC5923

Frank is een vent die dondersgoed snapt hoe het werkt. Hij doet zelf wat hij kan, en besteed uit waarvan hij weet dat anderen het beter kunnen. Zo ook het spuitwerk en bekleding van het zitje. Het is iemand die met volle passie te werk gaat, en doordat het hobby blijft alleen projecten aanpakt die hij ook daadwerkelijk wil.

‘’Het liefst doe ik hele projecten, dan kan ik echt mijn ziel er in leggen. Maar soms doe ik ook kleinere aanpassingen. Ik heb een aantal dingen voor anderen gedaan die ik voor mezelf misschien anders had gedaan, maar de reactie van mensen als ze het zien is echt super. Daar doe je het dan voor.’’

_DSC5992

Wat begonnen is als hobby voor Frank, begint nu toch serieuzere vormen aan te nemen. Inmiddels bouwt hij twee dagen per week motorfietsen. En wat een resultaat. Zijn precisie en het plezier wat hij haalt uit het fabriceren van de kleinste – meest onzichtbare – onderdelen, zorgen ervoor dat hij waanzinnig mooie fietsen maakt. We zijn groot fan van deze Honda en zijn ook meer dan benieuwd naar het volgende project dat niet in een hokje te plaatsen valt, maar gewoon een Custom by Frank is!

_DSC5982

Dit artikel is eerder verschenen in “Caferacer Cult” magazine.

  • @Pipeburn:disqus Check out this one!