Harley Davidson is een merk waar we ons tot voor kort weinig mee bezig hielden. Niet zozeer omdat we hier iets op tegen hebben, maar omdat ze gewoon weinig op ons pad waren gekomen. Tot de Big Twin bikeshow. Direct bij binnenkomst stond een motor waar de mond van open viel. Aanschouw de Wingpalace Dirttracker Special.

Wingpalace-Dirttracker-Special-19

Wie naar de beurs is geweest heeft dit pareltje niet kunnen missen. Strak naast de ingang stond ze in fel oranje te schitteren. We raakten aan de praat met de eigenaars en al snel hadden we een datum geprikt voor deze Amerikaanse schone.

Bouwer van deze motorfiets is Wingpalace in Uden. Een kleine motorzaak die onderhoud en reparatie uitvoert aan alle merken motorfietsen. Ook van het (ver)bouwen van motorfietsen heeft Ruben, de eigenaar, wel kaas gegeten. Harley Davidson is wellicht het meest zichtbaar in de zaak, maar tijdens onze gesprekken met Ruben blijkt al snel dat hij genoeg ervaring heeft met de andere merken.

Wingpalace-Dirttracker-Special-35

Terug naar de tracker. De motor is gebouwd voor en samen met een vriend, die ook met enige regelmaat zijn handen uit de mouwen steekt bij Wingpalace. Het idee: Een Harley bouwen die ècht anders is dan de meeste custom Amerikanen. Een slanke fiets die niet zozeer het ‘’MC’’ imago heeft, maar wel een uitstraling waar je U tegen zegt.

Wat een ongelofelijk stijlvolle fiets is het geworden. De twee 23’’ wielen trekken direct de aandacht, evenals de tank die strak om de cilinderkoppen heen zit. Het kleine leren zadeltje en koplamp zijn subtiele toevoegingen aan de motorfiets die een weinig verhullende‘’American muscle’’ V-twin in haar gelederen heeft.

Wingpalace-Dirttracker-Special-14
Wingpalace-Dirttracker-Special-21

De fiets staat er fantastisch bij, het detail en de zorg waarmee ze gebouwd is, zijn enorm goed te zien.“Tie-wraps zijn hier verboden” is een van de zinnen die we maar wat graag citeren. Hij maakte echter geen grapje. Eventuele kabels en leidingen zijn met borgdraad gebonden, maar uiteraard ligt er dan wel een laagje textieltape onder, zodat dit niet kan krassen of slijten in de lak.

De motor is enorm vakkundig in elkaar gezet en waar wij in eerste instantie dachten dat de motor nog niet af was, (we zagen de accu per slot van rekening niet) bleek deze keurig onder het frame, in een look-a-like carterpan te zijn weggewerkt. Uiteraard heeft de Harley ook helemaal geen diepe carterpan nodig; de brandstof tank bestaat voor een kwart uit de olietank en de overige driekwart is gereserveerd voor brandstof.

Wingpalace-Dirttracker-Special-07
Wingpalace-Dirttracker-Special-30
Wingpalace-Dirttracker-Special-27

Ruben blijkt een echte vakman die heel goed weet wat hij moet doen. Ook zijn werkplaats is op die manier ingericht. Het is er keurig netjes en de ‘’rommelige’’ apparaten als een draaibank, schuurmachine en straalkast staan in een afgeschermde werkruimte.

Wingpalace-Dirttracker-Special harley davidson

Terwijl we binnen onze ogen uitkijken naar het vele moois dat er op dat moment staat, zijn er ook klanten in de zaak. Hij helpt ze stuk voor stuk en communiceert heel duidelijk met ze. Hij is eerlijk, schept geen valse verwachtingen en denkt echt met de klant mee. De klant stelt een vraag die we niet direct verstaan, maar het antwoord maakt veel duidelijk.

‘’Alles valt te maken’’ zegt Ruben.

Dit uit zich ook in een van de producten die hij zelf ontwikkeld heeft. Een kit die “early Shovelheads” de look geeft van de oh zo populaire “Knucklehead“. Ook laat hij een geribde olietank/accubak zien die hij zelf heeft ontwikkeld.

Wingpalace-Dirttracker-Special-16
Wingpalace-Dirttracker-Special-02

Het is duidelijk dat we hier met een echte vakman te maken hebben, die een waanzinnige motorfiets neergezet heeft. De eigenaar van de fiets mag in zijn handjes klappen, want de lijst met details is lang. De twee 23’’ velgen zijn in combinatie met de voornaaf afkomstig uit een vroege Honda XR500 en de accubak deed vroeger dienst als carterpan van een Honda CB500 four. De 8 ball zit (in perfecte hoek gedraaid) in de weg voor binnendringend vuil in de inlaatkelk. De subtiele verlichting en het huisgemaakt zadeltje zijn prachtige aanvullingen.

Wingpalace-Dirttracker-Special-12
Wingpalace-Dirttracker-Special-06
Wingpalace-Dirttracker-Special-11

De achterrem wordt gevoed door een koperen remleiding en de reactiestangen van de remmen zijn gemaakt van ringsleutels. Het achterspatbord zit strakker om de achterband dan het badpak van Pamela en dit zonder het wiel te belemmeren uiteraard. Verwerkt in de olie/benzine tank zit een klein snelheidsmetertje en het contactslot zit weggewerkt bij de linkervoet. Alles is aanwezig en wordt verhuld door de in het oog springende kleur oranje. Dit alles wordt opgebroken door de merknaam die in sierletters op de tank prijkt.

Wingpalace-Dirttracker-Special-23

Harley Davidson. Wellicht door ons in potentie onderschat. Wat zaten we er naast.

Wil je meer weten over Wingpalace?
Bekijk hier hun website: http://www.wingpalace.nl/
Of neem een kijkje op hun Facebook pagina: https://www.facebook.com/wingpalace