Gebouwd door de alom bekende Numbnut Motorcycles presenteren wij u graag de ‘’Double D’’ een Flattracker gebouwd door Numbnut Roderick welke er niet alleen als nieuw uitziet, maar dit ook eigenlijk is.

Honda-Dominator-Numbnut-Motorcycles-02

Roderick wilde graag een jaren ’70 flattracker bouwen, de vintage feel die daarbij hoort past volledig in Numbnut’s stijl. De reden voor de flattrack keuze is eigenlijk duidelijk. Wie kan deze fietsen en tak van motorsport stiekem niet waarderen?

De motor ziet er waanzinnig uit, de ouderwetse Honda racing kleuren, het glimmend gecoate frame, de twee dikke 18’’ Excel velgen met minstens net zulke dikke banden. We snappen ineens waar de naam ‘’Double D’’ vandaan komt. Officieel staat dit natuurlijk voor Dirt Dominator. Een goed aangepakte fiets die klaar is voor de nodige bagger. De Dominator heeft ook een behoorlijke reputatie buiten de gebaande paden dus vooruit, deze uitleg accepteren we ook.

Honda-Dominator-Numbnut-Motorcycles-07

Tijdens ons gesprek met Roderick werd zijn visie op het bouwen van motorfietsen goed duidelijk. Rijden is uiteindelijk toch echt wel een prioriteit. ‘’Elke motor die ik maak moet of stevig lichter zijn dan de donor, of een hand meer PK’s hebben. Uiteindelijk moet het wel goed rijden.’

De Dominator heeft deze behandeling ook gekregen en naast een aantal kilo’s afgevallen te zijn dragen de Mikuni Flatslide, K&N filter en custom uitlaat zorg voor de nodige extra PK’s en Newton Meters.

Honda-Dominator-Numbnut-Motorcycles-05

Het zo laag mogelijk houden van het gewicht is tot in de details uitgewerkt. Er is gekozen voor een alu tank van een XT500. Welke naast een stukje lichter, ook net een andere vorm heeft dan de stalen variant, waardoor deze verder naar voren geplaatst kon worden zonder de stuuruitslag al te ver te beperken. Ook de keuze voor een stuk slang als remreservoir en tie-wraps in plaats van kabelbinders of beugeltjes zijn bewust gemaakt. Het moest per slot van rekening wel een flattracker blijven.

Honda-Dominator-Numbnut-Motorcycles-06

De fiets is een hele mooie verschijning en met name de kleuren doen hem in eerste instantie in het oog springen. Toch is de motor in detail heel erg strak. Elk los onderdeel is subtiel en past perfect in het geheel. Het zadel is bijvoorbeeld heel simpel ogend maar sluit daardoor wel perfect aan bij de rest van de Dommy. De verlichting moest aanwezig zijn, maar doet geen afbreuk aan het tracker karakter dat hij nu meegekregen heeft.

Honda-Dominator-Numbnut-Motorcycles-01Ook de uitlaat, die Numbnut speciaal voor deze fiets heeft laten maken, is goed doordacht. Origineel zit er een hoge 2-1-2 uitlaat op deze motor, wat zonde is van het gewicht enerzijds en de centralisatie hiervan anderzijds. Zoals een echte flattracker betaamt heeft de Double D nu een lage 2-1 uitlaat, afgemaakt met een Supertrapp demper. Ook dit heeft weer een reden: Supertrapps zijn toch wel dé uitlaten van de jaren ’70.

Honda-Dominator-Numbnut-Motorcycles-03

Rodericks plan om een jaren ’70 flattracker te bouwen is dan ook zeker geslaagd. De motor is verlaagd, een stuk lichter, pittiger en heeft ontzettend mooie verwijzingen naar de jaren ’70. De fiets is als geheel een enorme eye-catcher wat komt door de kleurstelling enerzijds en de balans in het geheel anderzijds. Een waanzinnige fiets, die we graag eens in de modder in actie zouden zien!

Meer weten over Numbnut Motorcycles? Bekijk hun Facebook Pagina.