Zuidelijke gastvrijheid ten top bij Ruud Huijbers. We zaten al een tijdje te azen op de waanzinnige flattracker die hij bouwde en toen we arriveerden werden we goed ontvangen. Koffie op tafel, koekblik erbij en we waren geheel klaar voor het verhaal achter deze eigenwijze en super strakke bike.

Honda-CL360-Flattracker-Ruud-Huijbers-12

Ruud is ooit begonnen in de metaalbewerking, een vaardigheid die hem zeker windeieren heeft gelegd tijdens het bouwen van deze fiets. ‘’Ik ben er ooit mee begonnen en eigenlijk nooit meer mee gestopt. Ik doe het inmiddels ook al 15 jaar en vindt het nog steeds keimooi.’’ Aldus Ruud met strak Brabants accent.

Honda-CL360-Flattracker-Ruud-Huijbers-08

Het is een mooie vent die de hele reis die zijn motor gemaakt heeft nog maar al te goed in zijn hoofd heeft zitten. ‘’Ik kocht de motor op 17 December 2010. Ik weet het nog goed want het begon die dag enorm te sneeuwen. Ik reed terug met de bus met daarin de CL, zonder winterbanden en heb er echt uren over gedaan. Wat een helse rit was dat!’’

Honda-CL360-Flattracker-Ruud-Huijbers-18

Uiteindelijk heeft hij de CL zonder kleerscheuren weten te vervoeren en heeft hij de motor bij Wingpalace in Uden neergezet. Hij en Ruben kenden elkaar en dit was dan ook de plek waar hij de Honda zou gaan verbouwen onder toeziend oog van Ruben. (Een oude bekende, check het artikel van zijn Wingpalace Dirttracker Special nog eens!)

De motor is bevindt zich in een continue staat van verandering. Het zadel is gewisseld, de wielen zijn een aantal keer van formaat en vorm gewijzigd, maar inmiddels heeft Ruud een look gevonden die hem voorlopig wel bevalt.Honda-CL360-Flattracker-Ruud-Huijbers-02

Het bananenzadel en Sportster tankje geven de tracker een ontzettend eigenwijs uiterlijk. De keuze is vrij uniek en je ziet het niet vaak, maar toch staat het de fiets ontzettend goed! De grote 18’’ en 19’’ inch spaakwielen geven hem een echte flat-track look die Ruud ook wel probeerde te bereiken.Honda-CL360-Flattracker-Ruud-Huijbers-04

‘’Ik vind de combinatie van oud en motorsport heel tof. Een flattracker straalt deze combi ook heel mooi uit. Ik ben ook echt gek op de ‘’On any Sunday’’ film, de oude versie.’’ Lachend geeft hij toe dat hij deze ook af en toe ’s nachts voor de kleine aanzet. We verwachten dan ook over een jaar of 20 een minstens net zo strakke fiets van Huijbers jr.

Toch heeft Ruud zelf het motorrijden niet echt met de paplepel ingegoten gekregen. Toen hij een jaar of 19 was reed hij rond op een Honda SS50, welke nu nog in de schuur bij zijn ouders staat te wachten tot zijn kleine oud genoeg is. Het was voor Ruud zelf niet tot het bouwen van de CL dat hij zijn rijbewijs maar ging halen. Het bouwen is leuk, maar dan wil ik er ook op rijden!Honda-CL360-Flattracker-Ruud-Huijbers-17

De motor laat wel zien dat hij er echt aandacht en tijd in heeft gestoken. De keuzes zijn stuk voor stuk bijzonder, maar passen de motor enorm goed. De uitlaatdempers heeft hij zelf gevouwen uit een plaat. De accu en zadelplaat heeft hij zelf gebouwd. De rib die sierlijk over het Sportstertankje loopt heeft hij er zelf opgelast, het frame is geheel opgeschoond en aangepast en om het af te maken een dikke voorvorkstabilisator geinspireerd op de oude desert racers.Honda-CL360-Flattracker-Ruud-Huijbers-09

Het is een waanzinnig vette motor, met de tank als eyecatcher. Niet alleen de vorm en afwerking, maar ook het spuitwerk dat gedaan is door Royal Jack siert hem op bizarre wijze en maakt de motor helemaal af. Vakwerk! Voor meer plaatjes en om Ruud gewoon in de gaten te houden kan je altijd zijn Instagram in de gaten houden @Ruud283!

Hier zijn nog wat meer plaatjes: