Wat was het een leuke fiets om te bouwen, ideeën bleven ontstaan tijdens het bouwproces en telkens kreeg de motor fiets een andere look en feel. De motor gaat onder de naam “Toys Are Us”. Het doel van de fiets was dan ook dat het speelgoed moest worden, want wie houdt er niet van speelgoed!?

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-09

Tja de meningen zijn ongetwijfeld erg verdeeld of de kleuren mooi zijn, of het achterspatbord niet hoger moet, of de koplamp niet te groot is en wat die maffe remschijf daar doet. Achja, daarom ziet de fiets er ook juist zo uit, niet volgens de richtlijnen en open voor opinie. Duidelijk mag zijn dat de motor verre van origineel is en een lading aan modificaties heeft ondergaan in 6 weken tijd. Ja inderdaad, gebouwd in zes weken met een klein budget!

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-05

Het begon natuurlijk met het demonteren van de hele ‘originele’ motorfiets. De Honda CX500 heeft van zichzelf nou niet bepaald een glanzend karakter en er lagen genoeg uitdagingen. Zo is het complete achterframe aangepast. Deze is verhoogd zodat de lijn van de tank wat beter werd, maar ook de bocht die origineel in het achterframe zit is eruit gehaald. De tank is aan de voorzijde ook nog eens een stuk verlaagd, zo werk de lijn gelijk met die van het achterframe.

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-01

De voorkant had ook een makeover nodig en dat geschiedde door de originele voorvork te vervangen door die van een Suzuki SRAD600 te plaatsen. Dit ging natuurlijk niet zonder een hoop complicaties. De balhoofdpen van de Honda werd verlengt en verdikt om in het Suzuki t-stuk te passen. De voorwielas van de Soes kon niet gebruikt worden, althans niet helemaal dus werd deze gecombineerd met de originele CX as en de nodige huisgemaakte bussen.

Toen de voorvork eenmaal paste moest ook nog de remmerij gerealiseerd worden. Ik koos voor een grote 320mm schijf die nog bij mijn vrienden van het Hts Racing Team in de kast lag, wat natuurlijk niet 1 op 1 ging passen aangezien de schijf een gat meer had dan het CX wiel… En custom adapter uit eigen huis werd gemaakt en zo viel alles op zijn plek.

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-06

Na het monteren van wat onderdelen en de lijnen van de motor eens goed te bekijken, besloot ik niet voor clip-ons te gaan, maar een soort Superbike/normaal achtig stuur te gaan. Deze is aardig clean geworden met enkel de kleine stuurschakelaars links. De kabelboom is ook compleet gestript en uitgekleed tot enkel de nodige bedrading. Zo is het originele Suzuki contactslot gemonteerd, was er geen plek voor knipperlichten en is de overige drama in een aluminiumbakje onder het zadel weggewerkt.

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-03

De tank is misschien wel het meest opvallend van de hele fiets, deze is middels een panty, geduld en schuurpapier tot stand gekomen, een leuk kunstwerkje geworden als ik het zelf mag zeggen. De wielen kregen matchende kleuren met de tank en het frame is simpel zwart geworden.

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-08

De aluminium spatborden kregen in eerste instantie ook de zwarte kleur mee, maar dat was toch niet zo tof. Tijdens het schuren bleef bij toeval een soort pinstripe achtige rand staan en dat was eigenlijk wel leuk, dus niets meer aan veranderd, enkel een laag blanke lak eroverheen. De ophanging van de spatborden en de koplamp zijn van gebogen staal gemaakt met gelaste bussen eraan. Het voorspatbord heeft sleuteltje 10 gekregen voor het leuke en dit alles werd ook zwart gekleurd.

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-07

Al met al was het een leuk projectje, een beetje maf misschien, maar hij stuurt wel top. Wat niet echt de verwachting was, aangezien de Avon banden nu niet echt bekend staan om hun super ronde en plakkerige rubber. Maar mede door de andere voorvork is het rijgedrag van de fiets erg fijn en direct!

Honda-CX500-Toys-are-us-classic-life-cycles-00

Ohja, deze foto’s zijn gemaakt door Mark Meisner, kijk eens op zijn site en lees het artikel dat we over hem schreven!

Zo, nu is het tijd om die BMW K75 eens af te maken. Tot de volgende!

Laurens