‘’Wie is het?’’ Het spelletje dat je vroeger altijd speelde. Te vaak koos je voor ‘Bill’, waardoor je na de derde gesloten vraag al verloren had. Als kind had je vaak een heel beeld bij de personages op het klapbord voor je. Je had een idee van wat voor type persoon het was en koos dan ook altijd voor degene die je het tofst vond. Tijd om dit spelletje weer eens te spelen.

We zijn met Classic Life Cycles begonnen om achter mooie verhalen te komen, interessante mensen te ontmoeten, anderen te inspireren en mensen te verbinden. Dit allemaal binnen de Nederlandse Custom scene. Dit komt uiteraard doordat we zelf ook een passie hebben voor motorfietsen, het bouwen hiervan en zwarte nagelriemen. Maar wie zijn wij nu eigenlijk?

Net als bij ‘’Wie is het?’’ stellen we gesloten vragen. Voor de officiële variant van het spel is het af te raden wat we wel gaan doen, namelijk toelichting geven op deze vragen. ‘’In het echt’’ heb je dan zo verloren!

_DSC0405

Over Laurens:

Heeft hij een technische achtergrond?
Ja, Laurens Olijve, 23 jaar jong. Student Autotechniek aan de HAN. Laurens is een geboren techneut. Het type wat liever met Meccano speelde dan met Playmobil. Al vrij snel kwamen de brommers en scooters, en toen was hij al bezig met het opvoeren, pimpen en aanpassen van zijn tweewielers. De keuze voor een motorrijbewijs was dan ook snel gemaakt. Laurens heeft twee grote hobby’s waar recent een derde bij is gekomen. Drummen, sleutelen aan één van zijn everlasting projecten en sinds kort fotografie.

Laurens

Kan hij dan alleen maar sleutelen?
Nee, Laurens is iemand die veel dingen kan. Dit uitte zich een kleine twee maanden terug goed, toen we begonnen met Classic Life Cycles. De website, de foto’s (met de DSLR-camera van zijn moeder) en photoshop. Al gauw had hij het dusdanig onder de knie dat we ons op deze manier durfden te presenteren. Anderzijds lijkt Laurens ook ontzettend lui. Hebben we een ochtend-interview gepland? Dan bel ik hem van tevoren eerst drie keer, om er zeker van te zijn dat we niet meer dan een half uur te laat zijn. Ach, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Aha, kan hij alles dan maar een beetje?
Nee. Laurens heeft door zowel opleiding als persoonlijke interesse een flink diepgaande kennis over techniek. Dit zorgt er dan ook voor dat hij uitdagende en ingrijpende veranderingen niet uit de weg gaat in zijn projecten, als bijvoorbeeld de BMW K75. (Foto’s te vinden in ons Facebook album.) Toch is dit niet alleen de kennis, hij heeft het namelijk op meerdere vlakken. Toen we voor het eerst het idee van Classic Life Cycles bespraken, wilde hij direct starten. (Iets wat ik bij ideeën normaliter uitstel en dan vervolgens niet meer doe.) En dat zorgt er voor dat hij, mits hij vroeg genoeg opstaat, dingen voor elkaar krijgt die niet direct vanzelfsprekend zijn.

Dus hij kan toch wel wat?
Een paar voorbeelden: Voor zijn opleiding heeft Laurens een aantal jaartjes meegedraaid in de SuperMono klasse. Voor deze motorfiets (gevoed door een XT660 blok) heeft hij o.a. een droge koppeling ontwikkeld. Ook is hij nu bezig met een compleet nieuw link systeem voor zijn K75 en laten we eerlijk zijn: Kan niet bestaat niet. Helemaal niet slecht voor een omhoog gevallen scootermonteur in mijn ogen.

Over Daan:

Heeft hij een beetje een motorhart?
Ja. Daan Koene, student Small Business en Retail management, net zo jong als dat ik ben en gevormd door verschillende delen van het land. Hoe komt Daan aan zijn liefde voor motorfietsen? Het begon allemaal met een scooter van een paar tientjes, ruilde deze voor een Honda CBR600 die het niet deed. Kapotte accu. Ondanks dat hij nog geen rijbewijs had werden er al direct rondjes door de woonwijk in het Waddinxveense gereden. Kort hierna vond hij zijn baantje bij een motorzaakje en groeide de passie alleen maar meer.

Daan

Ontwikkelt hij zich dan een beetje?
Ik snap het nog steeds niet, die jongen wist nog helemaal niets van motortechniek af, maar nu we toch al gauw 7 jaar verder zijn sinds hij aan het werk ging in de motorbranche, ben ik sterk onder de indruk van zijn technische ontwikkeling en zijn kennis van de markt.

Deze surfer (passie no. 2) en motorfanaat loopt over van de ideeën en op een dag droeg hij het idee aan om een community op te richten voor de Nederlandse caféracer scene. Dit idee groeide uit tot deze site, echter zou dit niet gebeurd zijn als ik niet direct zei, “oké, let’s do it en wel nu!”. Zo geschiedde, de site ging diezelfde week nog de lucht in!

Is er wel een beetje samen te werken met zo’n luiaard?
Hoewel ik altijd indruk had dat Daan erg koppig kon zijn en zijn mening wilde door drukken, is dit eigenlijk totaal niet het geval nu we hiermee gestart zijn. Ik had gewoon nooit door dat hij alleen graag de discussie aan gaat over onderwerpen. Hier heeft hij eigenlijk ook gelijk in.. We hebben een goede verdeling wat dat betreft, alles wat ik niet wil doen voert Daan uit en andersom. Het mooie is dan ook dat we beide kunnen doen wat we leuk vinden. Niks meer aan doen dus! Wat kan ik nog meer over deze jongen vertellen? Pracht vent, eerlijk, oprecht, sociaal en een harde werker.

_DSC0424

Classic Life Cycles

Zo, genoeg geknuffeld. Tijd om het weer over zaken te hebben. We zijn Classic Life Cylces dus gestart met het idee om custom bouwend Nederland te verenigen. Om te laten zien wat voor enorm gave dingen hier gebouwd worden. Om mensen te inspireren en te laten zien dat niet alleen de grote namen mooie dingen kunnen maken. We proberen dan ook te schitteren door imperfectie. Laten we eerlijk zijn. Twee jonge gasten, geen ervaring met fotografie, tekst schrijven, of web-beheer. We doen wat we leuk vinden en proberen daar het beste van te maken. We zijn geen professioneel bedrijf, verdienen hier ook niks mee. Maar man, wat hebben wij het naar ons zin!