Als een tractor door de blubber!

Tijdens de Distinguished Gentleman’s Ride in Rotterdam kwamen we in contact met Remko. Een geschikte vent welke op een ontzettend brute Moto Guzzi scrambler reed. Reden genoeg om hem eens op te zoeken en het over zijn motor te hebben in diens natuurlijke omgeving.

Guzzi Remko18

Gang is alles!

Remko is zijn motor carrière begonnen met een Honda CBR600F3. Een motor waar niks op aan te merken is, maar ook niet echt ergens in uitblinkt. Graag wilde hij de sensatie van vieze handen ook meemaken, en een XR600 werd aangeschaft als sleutelproject. Deze liep bij het ophalen al niet ideaal en het sleutelen kon direct beginnen bij een boerderij in Lunteren, gezien de eigenaar niet meer thuis was. Binnendoor voorzichtig naar huis gereden waar hij aangekomen de motor in de lift meenam naar zijn verdieping (4 hoog) waar hij in zijn huiskamer is begonnen met een grondige koprevisie.

Beide motoren volstonden wel, echter wilde hij van zijn CBR af. De XR was als praktisch vervoer minder geschikt en dus begon de wens om een andere motor aan te schaffen. De vereisten? Schijfremmen, twee-cilinder, luchtgekoeld en zwaar genoeg voor langere afstanden en snelweg. Oriënterend op wat hij verder wilde kwam hij in aanraking met het scrambler principe. Een praktische motor, waarbij de functie de vorm overstijgt. Geschikt voor dagelijks gebruikt, maar ook om lekker mee te spelen op zondagmiddag.

Guzzi Remko17

Haha, oeps…

Op zijn opleiding kreeg Remko een college waarbij uitgelegd werd waar de afstudeerplek aan moest voldoen. De belangrijkste les paste Remko echter heel anders toe. ‘’Bedenk wat je wil doen, wat je wil leren, hoe je jezelf wil gaan presenteren maar met name: Doe wat je leuk vindt!’’ Dit laatste deed Remko besluiten zelf dan maar zijn nieuwe motor te gaan bouwen. Opvallend genoeg leverde dit hem uiteindelijk ook een afstudeerplek op!

De keuze viel op een Moto Guzzi 750 Nevada. Wellicht een van de lelijkste ‘’choppers’’ ooit gemaakt, maar dat deed er niet toe. Remko studeert Industrieel Ontwerp en kijkt dus ook naar hoe dingen er uit zien. ‘’Wat ik juist zo vet vond aan de Moto Guzzi’s is dat functie toch wel boven vorm gaat. Hetzelfde blok in heel veer verschillende modellen, met slechts wat details als variatie.’’ Het lompere karakter van de motor bevalt ook goed, en past wat Remko betreft ook echt in de scrambler-filosofie. Ook deze motor verhuisde naar de huiskamer 4-hoog. Hier begon het project.

Guzzi Remko11

Origineel al uitgerust met Dellorto’s van mooi formaat

Guzzi Remko13

Ongepolijst, zoals het hoort!

Guzzi Remko06Guzzi Remko12Guzzi was bleek een goede basis, binnenshuis lassen en slijpen is niet ideaal, maar door de rechte lijn in het frame was dit ook niet noodzakelijk. De originele tank maakte plaats voor die van een Benelli 250C, en de zadelpan werd van karton gemaakt, en daarna elders uit plaatstaal gesneden en gelast. Bekleding heeft hij laten doen door Wang Motorcycles in Den Haag. Vervolgens werden open dempers, spatborden, verlichting en nummer platen gemonteerd. De voorrem bleek niet echt optimaal, maar de voor-rempomp van een Ducati Monster bracht uitkomst.

Guzzi Remko20

De juiste outfit heeft hij ook, Icon jas en Timberlands onder de jeans

Het was even wennen, een Italiaanse motor na zijn Japanse ervaring. Waar deze allemaal goed doordacht in elkaar zitten, moest hij bij de guzzi een cilinder verwijderen om de luchtfilterbox eraf te kunnen halen… Zijn grootste uitdaging was het kiezen van een tank, maar over de tank-zit combinatie is hij nu heel tevreden. Enige twijfelpunt is of hij nog een groter achterwiel zou willen.

De motor is echt zo puur en rauw als het maar kan. Het ‘’functie-boven-vorm’’ principe heeft hij zeker toegepast en functioneel is de motor zeker. Op een afgelegen bouwterrein mag de motor op de plaat, waar deze zich het meest thuis voelt. Slippend, glibberend en met een heerlijke donder zoekt de motor zijn spoor over en door het natte zand en blubber.

Guzzi Remko26

Guzzi Remko21

Remko heeft echt een haat-liefde relatie met de Guzzi. ‘’Er is eigenlijk altijd wel wat aan te doen en dan kan ik hem helemaal zat zijn. Maar als ik hem dan in de parkeergarage start en er een stukje op rij dan ben ik weer helemaal gek op het ding!’’

We vragen hem of hij het niet erg vindt, dat de motor lekker bemodderd op de foto komt. Maar hier heeft hij helemaal geen problemen mee. ‘’Het is een scrambler en die zijn niet gemaakt om mooi te zijn. Het moet gewoon leuk zijn en werken!’’ Missie geslaagd, want aan het einde van de shoot heeft hij een brede grijns over zijn gezicht staan.

Guzzi Remko25

That was fun!

Sowieso is het al heel leuk om eens een Guzzi basis te zien, welke toch een beetje op de achtergrond blijven. Daarnaast is zijn motivatie en filosofie achter de motor gewoon heel gaaf. Hij heeft echt een rauwe, pure scrambler neergezet die doet wat hij moet doen. Als een tractor door de blubber ploegen en woon-werk wanneer gewenst. Topding!

Tekst: Daan Koene
Foto’s: Laurens Olijve

Dit artikel verscheen eerder in Caferacer Cult magazine.