Met Classic Life Cycles hebben we één doel: Het achterhalen en verspreiden van de verhalen achter de vetste custom bikes. Hiermee willen we custom bouwend Nederland samenbrengen, inspireren en bereiken. De verhalen achter de motorfietsen zijn altijd vet, maar soms kom je een echt pareltje tegen. Ook in dit geval, toen we Chris Dekker van Tin Can Customs spraken.

Special-Alloy-Tin-Can-Customs-13

Tin Can Customs is een Amsterdamse Custom zaak. Voor het eerst op onze website een motor die specifiek voor een klant is gemaakt. De gelukkige is Coen Ruiter, welke de motor (van origine een Honda CB550f van zijn vader) na 4 jaar gestolen te zijn geweest terugkreeg en besloot dat er wat aan moest gebeuren.

Special-Alloy-Tin-Can-Customs-04

Hij ging met de motor naar Chris en nam een foto mee, van wat hij graag zou willen. Chris was het hier niet mee eens en zou dit liever anders aanpakken.

Tijdens ons gesprek met Chris werd al snel duidelijk dat hij een bijzondere kijk op het bouwen heeft. Hij is niet iemand die ‘’gewoon’’ een vette fiets wil bouwen, maar bekijkt het meer vanuit een artistiek oogpunt. Tegen Coen zei hij dan ook dat hij het wilde doen, maar hem dan eerst wilde leren kennen. Op deze manier kon hij een fiets te bouwen die echt bij hem paste. En zo geschiedde.

Ze bleken een gemeenschappelijke voorliefde te hebben voor oude spullen, waaraan je best mag zien dat er een geschiedenis aan zit. Tijdloos, maar toch vergankelijk. Dit was dan ook de bron van inspiratie die nodig was voor ‘’Special Alloy’’.

Special-Alloy-Tin-Can-Customs-19
Special-Alloy-Tin-Can-Customs-18

De motor is op z’n zachtst gezegd een opvallende verschijning. Hij staat ook ver van de strakke kapsels, hippe kleding en glimmende Café Racers af die het internet domineren. Niet dat we hier iets op tegen hebben, integendeel, we zouden best vaker langs de kapper mogen en tegen een strakke Café Racer zeggen we zeker geen nee! Maar toch is het rauwe,vergankelijke wat Tin Can in de CB550f heeft gestoken uiterst aantrekkelijk.

Chris is een enorm bescheiden vent. Zijn werk heeft internationaal de welverdiende aandacht gekregen, maar het enige wat hij noemt is de toewijding die hij in zijn project heeft gestopt.

Special-Alloy-Tin-Can-Customs-16
Special-Alloy-Tin-Can-Customs-08
Special-Alloy-Tin-Can-Customs-17

Die toewijding wordt geheel ondersteund door een deel van het verhaal dat hij vertelde. Als kunstenaar is het altijd een kunst om tussen zakelijkheid en creativiteit te kiezen. Dit is niet altijd even winstgevend maar hier gaat het Chris dus duidelijk ook niet om.

‘’Toen ik met de motor bezig was heb ik tijdens Koninginnedag wat spullen kunnen verkopen. Dit leverde weer wat geld op om de maand mee door te komen. Dit werd alleen vrijwel meteen uit mijn kluisje in de sportschool gejat. Schrale bedoening natuurlijk, maar dit gaf wel een enorme drive om de motor zo snel mogelijk af te krijgen.

Special-Alloy-Tin-Can-Customs-20

Na een aantal extreem lange dagen en nachten sloeg de vermoeidheid toe. Ik wist toen dat als ik door zou gaan, dit ten koste van mijn gezondheid zou gaan. Toch heb ik besloten verder te gaan, ook omdat ik benieuwd was naar hoe deze vermoeidheid invloed zou hebben op mijn creativiteit. Ik wist bij god niet meer wat ik de vorige dag gedaan had, dus toen ik na een paar uurtjes slaap weer terug in mijn shop was verbaasde ik me dan ook over een subframe wat ik had gemaakt. Het werkte gewoon!’’

En of het werkte. Tin Can doet eer aan zijn self-proclaimed Scrapmanship. Dit ligt ook heel dicht bij Chris en zijn bedrijf, gezien de naam ‘’Tin Can’’ gebaseerd is op een oud blikje wat je vindt op straat.

‘’Tin Can komt echt van blikje-trap. Je vindt een blikje, schopt het een paar keer heen en weer, en ineens is het geen blikje meer. Het gaat echt over iets ouds een nieuwe betekenis geven.’’

Special-Alloy-Tin-Can-Customs-21
Special-Alloy-Tin-Can-Customs-03
Special-Alloy-Tin-Can-Customs-01

Dit komt ook terug in de naam van de motorfiets. ‘’Special Alloy’’ komt van een steeksleutel die op de motor zit.

‘’Ik zag dat er iets miste toen ik de sissy-bar aan het maken was. Ik ben in de oud ijzer bak gedoken om te kijken of ik iets kon vinden wat er bij paste. Ik vond een steeksleuteltje wat er exact bij- en tussen paste.’’

De naam Special Alloy was geboren.

We zijn stiekem verliefd geworden op deze motor en het proces waarmee hij gebouwd is. Hij is uniek, rauw en ziet er fantastisch (vinden wij) uit. Chris heeft ook zo veel van zijn eigen hart en ziel in deze motor gelegd, dat iets bijzonders volgde. Eigenaar Coen, (die bij het eerste rondje op de motor wit wegtrok, het tweede een grijns kreeg en het derde breed lachte) heeft aangeboden gedeelde voogdij over de motor te praktiseren. Per slot van rekening zullen beiden er niet altijd op rijden en is de motor een stukje van zowel Coen als Chris.

Special-Alloy-Tin-Can-Customs-10

Vooralsnog sloten we elk artikel af met een rijtje facts & figures. Maar dit laten we nu achterwege. Deze motor is zoals ‘ie is. De losse onderdelen hebben allemaal een verhaal, welke niet allemaal even bekend zijn. Belangrijkste eye-catchers? Een CB550f blok, BSA M20 springer voorvork en een Zundapp tank. De rest? Vergaard door ‘’Professional Scrapmanship’’.

Tin-Can-Customs-Special-alloy

Chris heeft met zijn visie, creativiteit en persoonlijkheid hoge ogen gegooid en we kijken dan ook halsreikend uit naar zijn volgende creaties en projecten.

Bekijk hier de Facebookpagina van Tin Can Customs of de website voor meer informatie:

https://www.facebook.com/TinCanCustoms

http://tincancustoms.com/