Toegegeven, op het moment van plaatsen hangt er even weinig Sidecar aan de BMW R60. Maar deze was zo gaaf, dat wachten niet ons onmogelijk was. Een tikje misleidende titel dus, maar geen getreur. De motor mèt span zal zeker nog volgen!

Wang 11_2

Dat Wang hele toffe motors kon bouwen wisten we eigenlijk al, maar deze is weer een beetje anders. Geen standaard Cafe Racer, geen Scrambler maar een motor die eigenlijk tegen het ‘’Bobber’’ aan zit. En het mooiste? Er is geen las en slijpwerk aan te pas gekomen!

Met het oog op een toekomstig eventuele APK wilde Wang een motor bouwen welke zonder las- of slijpwerk tot stand kon komen. De originele ophangpunten werden gewoon gebruikt en dit bracht een extra uitdaging mee die met beide handen aangenomen werd. Een motor vorm geven vanuit 0 is al een uitdaging, maar de originele punten gebruiken maakt het eigenlijk nog lastiger om iets echt tofs neer te zetten. Toch is dit meer dan behoorlijk gelukt!

Wang 4_2

Wang wilde een motor die een beetje deed denken aan een ouderwetse leger motor. Een ruig span wat gemaakt is om kilometers te vreten en daarbij menig mond doet open vallen.

Door het originele (bolt-on) subframe weg te laten werd de R60 al een stukje naakter. En door het verlagen van zowel voor- als achterkant werd een klassiekere look behaald. De achterkant is verlaagd met nieuwe schokbrekers, de voorkant op de echte manier. Bussen onder de demperstang, maar wel met nieuwe voorvorkveren. Deze zijn speciaal ontwikkeld door Hyperpro en dus progressief opgebouwd. Dit is ook wel nodig, gezien de vering van een zijspan het toch wel aardig voor zijn kiezen krijgt.

Wang 7_2

Voor en achter heeft de motor 18’’ velgen meegekregen met RVS spaken. Achter zat deze er natuurlijk al in. Maar nu oogt de voorkant net zo capabel als de achterkant. Met nieuwe Avon Safety Mileage banden staat de motor klaar voor de flinke kilometers die er mee gemaakt moeten gaan worden.

Wang 10_2

Het blok en de versnellingsbak zijn beide gereviseerd, en naast het nodige optische werk aan de onderdelen zelf zijn ook alle boutjes opnieuw verzinkt waardoor het kloppend hart van deze combinatie niet alleen vers is, maar er ook dito uitziet.

Een compleet recht en breed stuur zorgt voor de nodige arm die nodig kan zijn bij het rijden met span. De voorkant is ontzettend clean, en dit komt door de Internal Throttle en messing tiptoetsen welke allen zijn aangesloten op de M-Unit. Starten kan met de M-Button. En hoewel het van afstand lijkt alsof het stuur volledig leeg is, is deze geheel bekleed met functionaliteit.

Wang 13_2

Naast de motor hangt een kilometerteller welke echt een prachtig detail vormt. Het is een speedo van Duitse makelij welke oorspronkelijk voor Moto Guzzi gemaakt is. Middels een elektronische gever voor de bak een de BMW werkt deze nu ook prima, en naast de kilometer weergave zit er ook een klein toerentellertje in. Stijl en functie prachtig gecombineerd dus!

De verlichting van de motor komt aan de voorkant van een originele Lucas koplamp met een klassieke lens. Een ouderwets type, die doet denken aan de baleinen van een walvis geven deze lamp echt de ouderwetse feel die deze motor zo siert. In de lamp is een klein Amp-metertje verwerkt. Achter en op het span komt de nodige verlichting van mini-Bates achtige LED lampjes.

Wang 15_2

Het is een ontzettend stijlvolle motor, die ook de welverdiende aandacht krijgt tijdens het maken van de foto’s in centrum Den Haag. Terecht, want naast welgevormd is er ook nagedacht over de functionaliteit van de fiets.

Naast de eerder genoemde blok- en bakrevisie, Hyperpro vering is ook het balhoofd aangepast. Een extra T-stuk diende als donor voor een dikke kroonplaat die het span de benodigde stijfheid geeft. Ook zijn de hendels aangepast voor gebruik van originele BMW kabels. Op vakantie wil je niet gaan klootviolen met universele kabels, en in het span is per slot van rekening vast nog wat ruimte voor een setje reserve originele kabels! Het is duidelijk dat Wang na heeft gedacht over de functie van de motor, laat je dus ook vooral niet misleiden door de kleine dummy tank! De echte brandstoftank zit in het zijspan, evenals de accu. Hierdoor behoudt de motor een enorm cleane look welke er nu op de foto’s toevallig enorm mooi uitkomt.

Wang 6_2

De motor is afgemaakt met stalen spatborden, die bevestigd zijn met huis-gemaakte struts. Biltwell handvatten sieren de uiteinden van het dikke stuur en een matzwarte megaton, met DB-killer en demperwol zorgt voor een diepe boxer-roffel. Nu dus niet op de foto, die houden jullie tegoed, is het STEIB LS200 spannetje. Een bak uit ’53 maakt de motor echt helemaal af.

Wang 3_2

Wang 1_2Wang 2_2

En dan natuurlijk het opvallendst. De kleur. Wie denkt dat dit nog de grondlaag is zit er helemaal naast, want als je bouwt volgens het ‘’Less is more’’ mantra, hoef je niet gek te doen met kleur. Gray is the way! Jaren ’20 signaal-grijs siert de gehele motor en wordt plezierig onderbroken door slechts de rode bougie-kabels, en het rode zadel. Knallende details die de motor precies die speelse twist geven.

More Wang Motorcycles:
Facebook | Instagram | Website | BMW Caferacer

Dit artikel verscheen eerder in Caféracer Cult Magazine

Tekst: Daan Koene
Foto’s: Laurens Olijve