Na zijn motor al eerder te mogen hebben bewonderen op Bikes en Art in Roosendaal, konden we haast niet wachten om een afspraak met Niels te maken over zijn Ducati. Een waanzinnig in het oog springende fiets, die grandioos is afgewerkt.
Ducati-Caferacer-Wheels-of-fortune-00

Op een van de laatste ècht lekkere dagen, een dag na het verspringen van de klok, spreken we af met Niels. Met drie man rijden we naar de foto-locatie. Waarbij het zaligmakende gebrul van de Ducati ons de kater doet vergeten. Een uur langer drinken op Zaterdagavond doet niet altijd even veel goed.

Ducati-Caferacer-Wheels-of-fortune-13

Eigenaar van de Motor is Niels. Een jonge vent die motorfietsen ademt. Op zijn 18e haalde hij direct zijn rijbewijs, en na een zomer werken bij een strandtent kon hij een Ducati 600 SS kopen, afgeknepen naar 25 KW.

In zijn studietijd loopt hij ook stage bij Ducati, maar na een jaar is dit helaas weer voorbij, echter blijft de liefde die hij heeft voor Italiaanse auto’s en motorfietsen behoorlijk aangewakkerd. Na een tijdje elders te gewerkt te hebben krijgt hij een pracht aanbod. Terug naar Ducati, maar dit keer als marketingmanager. Een baan die hem eigenlijk in het bloed zit.

Ducati-Caferacer-Wheels-of-fortune-16

Al een tijdje wil Niels eigenlijk een oude Ducati Koningsasser. De looks van deze apparaten zijn waanzinnig, echter staan de motoren niet bekend om hun betrouwbaarheid of betaalbaarheid. Hier ontstaat het idee om een Ducati te verbouwen. Een 900 SS als basis maar met de looks en feel van een oude Duc. Langzaam maar zeker begint het idee zich te vormen en ontwerpt Niels een Ducati met een jaren ’70 stijl Imola tank, duo-shocks en hoge uitlaten. Tot zover het idee. Niels droomde groot en had hierbij hulp nodig.

Deze vond hij in Wido Veldkamp, van WIMOTO Custom Bike Design. Wido is een man die alles kan, en samen gingen ze nog eens rond de tekentafel zitten om te kijken wat Niels wilde, en wat kon. Eigenlijk kon alles wel, maar Wido kwam met nog een paar ideeën welke het project naar ‘’the next level’’ tilde. Een trellis-achterbrug, in de kontweggewerkte custom demper, en een aantal andere aanpassingen met Wido’s expertise maakt de motor helemaal af.

Ducati-caferacer-Niels-Wimoto-01

Ducati-caferacer-Niels-Wimoto-07

Ducati-caferacer-Niels-Wimoto-02

Even een kijkje naar al deze waanzinnige onderdelen. Meest in het oog springend is de tank. De huls is speciaal voor de motor geklopt, echter was het hem toch nèt niet voor de heren. Ze hebben deze open geslepen, een aantal millimeter verbreed, en een tunnel gemaakt, waardoor deze nu past als een Italiaans maatpak. De grote, jaren ’70 Imola stijl tank staat goed, en geeft een knipoog naar de Endurance races uit die tijd. De monza-cap draagt hier alleen maar aan bij, en de schotten die Wido erin heeft gelast zijn wellicht onzichtbaar, maar zeker het vermelden waard.

Ducati-Caferacer-Wheels-of-fortune-04

Om een origineel Italiaanse feel te houden met de motor zijn de originele tellers behouden, alleen heeft Niels deze uit hun houder gehaald en gepolijst. Superstrak idee, met dito resultaat. Geheel onzichtbaar zitten de controle-LED’jes tussen deze tellers weggewerkt, zodat je deze alleen ziet als ze daadwerkelijk branden. De start en lichtknop zijn naar de kroonplaat verhuist, waardoor zowel de clip-ons als het ‘’dashboard’’ allemaal ontzettend clean en leeg zijn. Er zit werkelijk waar niks overbodigs en dit is natuurlijk geheel zo als het hoort.

De nagenoeg onzichtbare uitlaatdemper van de motor was weer een idee van Wido. Hij heeft een schottendemper gemaakt, die exact in de kont past. En de twee gaten voor de uitlaat doen denken aan een vintage race-auto.

Ducati-caferacer-Niels-Wimoto-08

De motor heeft zoveel waanzinnige onderdelen, en de synergie hiertussen is waanzinnig. Als een kind in een snoepwinkel kan je naar de motor kijken, en dan nog de meest fantastische details missen. De rem-/schakelset bijvoorbeeld, is wederom helemaal huisgemaakt en lijkt wel te zweven.

Ducati-caferacer-Niels-Wimoto-10

Ook de originele wielen, die bij nader inzien toch niet vervangen zijn door spaakwielen om gewicht te besparen, hebben de nodige TLC gekregen. Niels heeft zijn vriendinlief aan het werk gezet en na uren schuren met de nodige liefde, zien deze er ook uit alsof Ducati het zelf bedacht heeft.

De gehele motor is een resultaat van een prachtige samenwerking tussen Niels de man met het oorspronkelijke idee en initiatief en Wido, wiens expertise en vakmanschap de motor echt naar een heel ander niveau heeft getild. Het resultaat is verbluffend mooi. Echter is uiterlijk niet alles, want alle aanpassingen aan frame, de gemaakte achterbrug, en gewijzigde vering is doorberekend en gesimuleerd om alle krachten kwijt te kunnen en tot optimale prestaties te komen. Hulde!

Ducati-caferacer-Niels-Wimoto-05

Okee, velen kennen het moment dat de motor gebouwd is, en dan komt het leuke deel. Het afronden! Waar voor velen dan nagedacht gaat worden over kleur, spuitwerk en details waren deze voor Niels en Wido wel duidelijk. Ondanks dat de motor zijn Italiaans temperament zeker heeft weten vast te houden, was er toch nog ruimte voor een verwijzing naar hoe het allemaal begonnen is. Niet te duidelijk, maar heerlijk subtiel. Wie van de zijkant naar de motor kijkt ziet het spuitwerk en denkt: Dat ziet er strak uit, gaaf! Maar van recht achter de motor ziet het er heel anders uit. Een fier wapperende Union Jack waaiert zich uit over de motor en is een ode naar het ontstaan van de Café Racer in Groot Brittannië.

Ducati-Caferacer-Wheels-of-fortune-09

Het spuitwerk is zo ongelofelijk doordacht dat we er bijna eng van worden! Trots prijkt het ‘’Wheels of Fortune’’ logo op de tank. En fortuinlijk mag je zeker genoemd worden als je een rondje rijdt op deze prachtige machine. De naam is dan ook niet geheel willekeurig gekozen. Toch is het niet de naam van de motor die er staat. Wheels of Fortune is een collectief van Niels, Wido en een tattoo-artiest. Samen willen ze hun creativiteit en vakmanschap bundelen onder deze naam en kleine series van motorfietsen, kleding en andere uitingen van vrijheid en creativiteit gaan produceren. Let wel: Ook van deze grandioze Ducati komt wellicht een serie, geïnteresseerden kunnen zich dus vast melden!

De samenwerking tussen Wido en Niels had niet mooier kunnen uitpakken dan deze Duc. En niet alleen wij zijn helemaal ondersteboven van La Macchina. Op de eerste show waar ze stond, en zeker niet de minste, is ze verkozen tot een van de zes beste motorfietsen. En dat op de Bikeshed in Londen dus. We zijn zwaar onder de indruk, en behoorlijk nieuwsgierig. Naar de serie die er van deze motor komt, naar de andere fietsen die ze willen gaan bouwen, naar de T-shirts, en naar onze volgende ontmoeting. Man, deze fiets doet snakken naar meer.

Ducati-caferacer-Niels-Wimoto-09Dit artikel verscheen eerder in Caferacer Cult magazine, hier te bestellen!