Het is grijs, extreem regenachtig, en koud. We stellen ons onderweg herhaaldelijk de vraag of vandaag wel zo’n goed idee is. We hebben makkelijker weer meegemaakt om foto’s te schieten! Maar: afspraak is afspraak. Onderweg naar Amersfoort en Sjors zijn custom Yamaha SR500. We hebben slechts één foto gezien en zijn benieuwd!

Sjors is een sympathieke en enthousiaste vent. Bij aankomst is het weer voor de honden nog onwaardig, wat ons doet besluiten om met een kop koffie een onderbreking in de bui af te wachten. Hij leidt ons naar de schuur waar zijn twee parels staan. Een geheel gerestaureerde Yamaha XT500. (Elke motorliefhebber zou hier een herkenbaar gevoel in de lagere regionen des lichaams bij moeten krijgen.) En de reden dat wij afgereisd zijn: een net afgemaakte SR500.

Yamaha-SR500-Sjors-Smink-01Sjors heeft het motor-DNA in de familie zitten, en als jonge knul was hij al trotse eigenaar van drie Yamaha FS1’s. Toentertijd was de XT al zijn droommotor. Het was slechts een kwestie van tijd voor hij er een aanschafte. Na deze geruime tijd als woon-werk motor in te zetten en daarnaast diverse andere motorfietsen te hebben, besloot hij de XT een jaar of drie terug te restaureren. Gewapend met zijn brommerkennis en een werkplaatshandboek wist hij tot een bijzonder strak resultaat te komen, wat hem motiveerde voor dit project. Een SR500 Bratstyle bobber.

Yamaha-SR500-Sjors-Smink-00De SR kon hij overnemen van een oudere man welke de kickstarter niet meer aankon. Na wat op internet gezocht te hebben en diverse plaatjes als inspiratie te hebben bewaard begon hij. De techniek van de XT en SR schurkt tegen elkaar aan als een grote en een kleine lepel, wat een groot voordeel was. Onder een afdak in zijn tuin besloot hij de SR als winterproject te gebruiken, opdat hij het volgende seizoen lekker kon rijden.

Dit gebeurde dus niet. Doordat hij de SR al in de zomer aanschafte stroomde het bloed waar het niet gaan kon, en kreeg hij het voor elkaar om in nagenoeg elk vrije uurtje de SR eind November af te krijgen. Een slimme zet, gezien de buitenlocatie waar hij heeft gebouwd en het toch wat aangenamer weer in de nazomer.

Noemenswaardig is dat Sjors helemaal geen technische achtergrond heeft. Als zelfstandig fotograaf en architect lijken 10W-40 en contactpunten een ver-van-zijn-bed-show. Toch heeft hij het gehele blok compleet gerestaureerd. Ook de carburateur kreeg de nodige aandacht. Missie geslaagd, want met een open luchtfilter en aangepaste originele demper staat de motor te spinnen als een overmaatse kat en mechanisch geluid is simpelweg niet te vinden.

Yamaha-SR500-Sjors-Smink-05Tijd voor wat esthetisch werk. De motor is verlaagd en de achterkant is ingekort en er is een frameloop gelast. Het achterspatbord is ingekort en naar voren geschoven om voorgaande aanpassingen te matchen. De motor is erg laag aan de achterkant. Hij is dan ook behoorlijk stug met de korte achterschokbrekers die ervoor zorgen dat de motor op een luttele centimeter na als hard-tail gekwalificeerd zou kunnen worden.

Yamaha-SR500-Sjors-Smink-09De voorkant biedt plaats aan de originele kilometerteller, met huisgemaakte controle lampjes. Dit was nodig gezien de afwezigheid van de originele toerenteller, welke normaal plaats biedt aan deze kleurrijke jongens.

Op het stuur vinden we de originele bediening, waar we ook gelijk een kijkje nemen in de nauwkeurigheid van Sjors: de stickers welke vertellen wat de functies van de knoppen zijn heeft hij vervangen, waardoor dit er weer als nieuw uitziet.

Yamaha-SR500-Sjors-Smink-08De elektra van de motor zit verstopt onder het solo zadel, wat dikker is dan dat van de gemiddelde brat-brommer, maar zeer zeker niet misstaat. Het voordeel van een kickstart-motor als een SR is dat de accu vervangen kan worden door een condensator. Waardoor dit geen doorn in het oog hoeft te zijn.

Om de motor nog een tikje meer eigen te maken heeft Sjors de achtervelg naar voren verplaatst, en dit aangevuld met een nieuwe Excel achtervelg.

Yamaha-SR500-Sjors-Smink-11Het is waanzinnig gaaf dat Sjors deze motor een geheel eigen richting heeft gegeven. Er zijn elementen van Bratstyle, bobber, en tracker in te vinden. Wat deze motor echt een eigen karakter geeft. En dat is precies wat Sjors wilde. Een leuke éénpitter, voor zichzelf. Op het poedercoaten en lassen na heeft hij alles in zijn achtertuin gedaan, inclusief complete revisie en het spaken van zijn wielen! Met recht een motor om trots op te zijn!

Yamaha-SR500-Sjors-Smink-14Yamaha-SR500-Sjors-Smink-07Yamaha-SR500-Sjors-Smink-03

Dit artikel verscheen eerder in Caferacer Cult Magazine

Tekst: Daan Koene
Foto’s: Laurens Olijve